מהבלוג

המודל העסקי של קיקה- למה קיקה נכשלה בישראל

קיקה, רשת ריהוט ועיצוב מאוסטריה, ניסתה לחדור לשוק הישראלי ונכשלה. לקחו לרשת שמונה חודשים מפתיחתה ועד סגירת השערים והסניף היחיד שנפתח בארץ.
מה גרם לרשת להיכשל בישראל? מדוע לא הצליחה הרשת לשחזר את הצלחתה בחו"ל?

המודל העסקי של קיקה הוא מודל עסקי של חברת ריהוט ועיצוב אוסטרית, שכל סניפיה נמצאים באירופה ומתאימים לקהל האירופאי. חוסר ההתאמה בין המודל העסקי האירופאי של הרשת, לבין השוק הישראלי הם שגרמו לקיקה להיכשל. טעות גדולה יותר היתה, לאחר נסיון חדירה לשוק, לא השכילו בקיקה להתעשת ולתקן את הטעות על ידי ביצוע התאמות לשוק המקומי.

 

הנה סקירה קצר על מרכיבי המודל העסקי של קיקה שגרמו לכשלונה בישראל:

מתחילת הדרך השוותה עצמה קיקה לרשת איקאה השוודית, שהצליחה בצורה מסחררת בישראל. אך למעשה, אין דומה בין הרשתות. איקאה היא רשת בינלאומית ולה סניפים בכל העולם, בעוד סניפיה של קיקה נמצאים אך ורק באירופה והסניף הישראלי היה הראשון במזרח התיכון. ההשוואה, כך קיוו בקיקה, תביא את הישראלים לחנות. בפועל זה לא קרה. אם קיקה היא כמו איקאה אז למה ללכת לחיקוי ולא למקור?
אסטרטגיית הפצה- מדיניות משלוח המוצרים של קיקה היתה בעייתית ולא מתאימה לקהל הישראלי. הישראלים, שרגילים לרכוש רהיטים ולהרכיב לבד, או לקחת אותם בעצמם הביתה, נתקלו ברשת שביצעה הובלה למוצרים, זמני קבלת המוצר היו בעייתיים.
מיקום- אחת הטעויות הגדולות שעשתה קיקה היא הקמת חנות הדגל הראשונה בצמוד למתחרה הגדולה איקאה. לא היתה לצרכן הישראלי שום סיבה להיכנס למתחרה החדשה והלא מוכרת, מבחינתו זה היה בזבוז זמן.
מבנה החנות- החנות היתה גדולה והשתרעה על שטח רב שלא נוצל כראוי. הקהל הישראלי רגיל למבנה חנויות פרקטי, כזה שנותן לו מענה על צרכיו בקלות ובמהירות. קיקה סידרה את החנות בהתאם לאופי הקהל האירופאי אליו היא רגילה. חוסר הפונקציונאליות שבסידור החנות גרם ללקוח הישראלי להתעייף ולצאת מבולבל הישר אל החנות המוכרת והאהובה ממול- איקאה.
חיזוק המותג- לפני הגעת החנות לישראל לא הכירו הישראלים את המותג קיקה. לכן, כאשר הגיעה קיקה, הישראלים לא ממש התרגשו, זה לא ממש עניין אותם...
חוסר מיקוד- למרות שקיקה הציגה עצמה כרשת ריהוט ועיצוב, הרי שבפועל היו בה גם מוצרים שאינם קשורים לעיצוב כמו עגלות תינוקות ומוצרי חשמל, מה שגרם לבלבול אצל הצרכן הישראלי. בישראל אנו רגילים לרכוש כל מוצר בחנות המיועדת לו. שילוב מוצרי החשמל עם ריהוט ומוצרי תינוקות לא עבר אצל הצרכן הישראלי ונתן לו תחושה של כלבו אחד גדול ולא ברור.

(*)
הכנס שם פרטי ומשפחה

(*)
הכנס כתובת אימייל

(*)
הכנס מס׳ טלפון

(*)
אנא הכנס מהות השרות המבוקש

(*)
מספר שגוי

Invalid Input

© 2016 Or-Star LTD All Rights Reserved